GLEDE, UTFORDRING OG LIVSMESTRING
Bråke
Verdens kuleste lekeplass
Hvem er eksperter på lekeplasser? Det har vært en økende trend med fastmonterte lekeelementer, støtasfalt over alt og at de skal være estetisk pene for voksne å se på. Det er voksne designere som setter opp farger og hvilke elementer som skal være med. I dette har all egenart for lekeplassene forsvunnet og ikke minst mye av kreativiteten i leken på lekeplassene. I tillegg er det et miljøaspekt med hva man skal gjøre med all støtasfalten som etter hvert blir ødelagt, slitt og må byttes ut. Lekeplassen BRÅKE er tenkt som et rent motsvar til den moderne lekeplasstrenden. Her vil barna være med på å skape sin egen lekeplass. I starten av bygging har barn fått være med på å skape skisser for hvordan de ønsker at lekeplassen skal se ut og hvilke elementer de vil ha. I tillegg har det vært barn med på å bygge opp gjerdet rundt lekeplassen, de ulike fastmonterte elementene som lekeplassen byr på.
BRÅKE skal være en dynamisk lekeplass. Det skal være rom for å endre, legge til eller ta bort ulike gjenstander på lekeplassen for å skape nettopp den arenaen de barna ønsker seg for sin lek. På denne måten vil lekeplassen aldri se lik ut fra sist gang man var der og lekte. Kanskje har «huset» man lekte i forrige gang man var der blitt borte, men kanskje har det blitt bygd noe annet som er mye morsommere. Her skal barna få utfordret kreativiteten i leken, de voksne sine egne tanker for tilstedeværelse i barns lek og alt er basert på naturlige eller gjenbrukte materialer.
På lekeplassen vil barna få erfaringer med mange ulike mål innenfor rammeplan for barnehager og læreplaner innenfor skoler. Barna vil kunne ha risikofylt lek, med ulike lekelementer som enten er der fast eller som de bygger selv. På denne måten vil barna hele tiden kunne ha noe å strekke seg etter, både kreativt og motorisk, samtidig som de må vurdere risikoen det innebærer. Med ulike løse klosser/elementer vil barna også lettere kunne tilpasse utfordringene, slik at mulighetene for mestring økes. Konstruksjon, former og ulike målinger vil også bli en naturlig del av leken og dermed et grunnlag for praktisk matematiske problemløsninger.
Bærekraftig
Risikofylt lek
Åpen
Kreativitet
Engasjerte voksne
Urter, sopp og nyttevekster
Bli kjent med alt det spennende skogen og naturen har å by på
Har du vært på tur ute i nærområdet og virkelig sett på de ulike plantene som finnes der? Mange av de plantene og blomstene vi har rundt oss er planter vi kan bruke på ulike måter, og som gjennom historien har blitt brukt innen både mat og medisin. Dette er kunnskap som barn også synes interessant og noe som vil gi barna en ekstra opplevelse på de ulike turene. Det å få økt kunnskap om noen ulike arter innenfor norsk flora, og kunne gi svar på en del av spørsmålene om hva den blomsten heter, eller hva det treet heter. Noen små drypp av plantelære vil også kunne gi barna fokus på noe annet enn at det er langt å gå, og gi noen en liten pause under turen. Bruk av nyttevekster er et tema som er enda mer aktuelt hvis en tar utfordringer innenfor miljø og bærekraftighet i betraktning. Kan det bli mer kortreist og bli et mindre miljøavtrykk enn å utnytte de vekstene man finner langs gåturen. Det er veldig mange av plantene rundt oss som er spiselig, og også veldig gode i enkelte perioder av året.
Innen urter og nyttevekster vil barna kunne få erfaringer med det å dyrke egne urter, se en plantes utvikling fra frø til ferdig vekst. I tillegg vil barna kunne lage egne produkter basert på de ulike urtene og nyttevekstene som vil inngå i opplegget. Disse produktene vil kunne fungere utmerket som julegaver, avslutningsgaver på sommeren o.l.
Følg sauen igjennom året
Hvordan får vi egentlig ull og kjøtt. Hva skal til for at dyrene har det bra? Og hvordan er det lurt å oppføre seg rundt dyr?
Følg sauen gjennom året er et tilbud som har eksistert på Mattisrud i mange år allerede. Tilbudet baserer seg på saueholdet på Mattisrud, de opplevelsene, erfaringene og lærdommene de gir. Her får barna kjenne på glede over nærhet og kos med- og et ansvar i forhold til mat og stell av dyrene. Gjennom nærhet, foring og stell skapes tillit mellom dyrene og barna og gir barna rom for utvikling av empati og masse mestringsfølelse.
Barnegruppen får velge seg en sau som blir «deres», og vil følge gjennom hele året. det vil bli muligheter for å kunne bli kjent med sin sau og eventuelle lam som den får. Barna får og være med på å bestemme navnet på lammene som deres sau får, ut ifra en bestemt forbokstav. Gjennom tilbudet, Følg sauen gjennom året, får barna kjennskap til ulike deler av livet. De får erfaringer med hvordan nytt liv blir til gjennom parring og lamming. De får se samspillet mellom dyrene og hvordan lammene vokser utover våren.
I tillegg kan barna lære om hvor maten vi spiser kommer fra og hvilke ressurser vi kan benytte oss av fra dyrene. Eksempler på kan være god mat, gode klær og bruksgjenstander. Opplegget i Følg sauen gjennom året, vil variere fra antall turer som ønskes og kan kombineres med flere av de andre tilbudene. For ett opplegg på 8 turer vil Følg sauen gjennom året by på; sauesanking, klipping, parring, for og stell, lamming, smak av lam, ull som ressurs og beiteslipp.
Kurs for barnehage og skole personell
mer info kommer

Oppleggene tilpasses hver enkelt barnegruppe, barnehage, skole eller instutisjon.
Det påvirkes og av kapasitet og etterspørsel, så vær rask med å ta kontakt og få et tilbud til din barnegruppe.